TERAPIA RĘKI

Terapia ma na celu usprawnienie małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów rąk i palców. Jednak terapia w podejściu całościowym skupia się przede wszystkim na wzmocnieniu całego ciała: ruchomości kończyn górnych, łopatek stawów, normalizacji napięcia mięśniowego. W zależności od zaburzeń praca z dzieckiem polega na wzmocnieniu siły mięśniowej całego ciała, stymulacji czucia powierzchniowego i głębokiego, zmysłu równowagi doskonaleniu kontroli wzrokowo-ruchowej oraz skoordynowaniu pracy oburącz, doskonaleniu zdolności chwytu.

Celem terapii jest osiągnięcia jak najwyższej sprawności ręki podczas czynności związanych z pisaniem, rysowaniem, a także czynności funkcjonalnych.

DLA KOGO JEST PRZEZNACZONA?

Dla dzieci , u których występują:

  • trudności manualne ( wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, układanie drobnych przedmiotów),
  • trudności grafomotoryczne ( kreślą niedokładne szlaczki, nie lubią wycinać, rysować, lepić, rysunki często sprawiają wrażenie niestarannych),
  • obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, kanciaste, nieprecyzyjne, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, o różnym nachyleniu liter, w dowolnym miejscu litery, odstępy między literami za duże lub za małe, pismo mało czytelne, tempo pisania wolne – trudności z nadążaniem za tempem innych dzieci,
  • osłabione mechanizmy równoważne (trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze, staniem na jednej nodze), niezgrabność ruchową, brak koordynacji ruchowej,
  • zachowanie nieprawidłowej postawy podczas pracy przy stoliku,
  • wyraźne obniżenie lub podwyższenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej (nieprawidłowe trzymanie narzędzia piszącego- ściskanie za mocno, albo trzymanie za lekko),
  • szybkość ruchów nie jest dostosowana do zadania, które należy wykonać ( są zbyt wolne, albo za szybkie).